ارتباط یک سوئیچ مولکولی با بیماریهای مرتبط با پیری

 15 نوامبر 2014- تحقیقات نشان می دهد  ممانعت از تأثیرات اکسید نیتریک بروی پروتئین SIRT1می تواند التهاب همراه با دیابت، آترواسکلروز و بیماری پارکینسون را مختل کند.

 درتحقیقی که به رهبری محققان  بیمارستان عمومی ماساچوست)(MGHانجام گردید، دانشمندان دریافتند  آنچه به نظر می رسد یک سوئیچ مولکولی است، کنترل کننده ی فرآیندهای التهابی دخیل در شرایط  مختلف نظیر آتروفی عضلانی تا بیماری آلزایمر است. نتایج این تحقیق درمجله ی  Science Signalingمنتشر گردید.

محققان دریافتند تاثیر مولکول سیگنالینگ اکسید نیتریک بر پروتئین  تنظیمی SIRT1 در القاء التهاب  ومرگ سلولی درمدلهای سلولی وحیوانی چندین اختلال مرتبط با سن، نقش دارد.

به گفته ی پرفسور Kanekiازآنجائیکه ی مکانیزیم های پاتولوژیک مختلفی برای بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2، آترواسکلروز و بیماری پارکینسون شناسایی شده است، بنظر می رسد که استراتژیهای درمانی  برای این  بیماریها نیز باید متفاوت باشد.

درمقابل یافته های تحقیقات ما نشان داد ممانعت  از تأثیر نیتریک اکسید بر SIRT1(تصور می شود که این ژن همان ژن طول عمر باشد) به عنوان مرکز مارپیچ التهابی مشترک  برای بسیاری  از بیماریهای مرتبط با پیری یک هدف مولکولی جدید و مشترک را برای پیشگیری از بروز این بیماریها شناسایی کرده است. در مطالعات موجود به نقشnitric oxideدرایجاد التهاب مزمن دخیل در دیابت، دژنراسیون عصبی، آترواسکلروز و سایر اختلالات مرتبط با پیری اشاره  شده است.

اما به اینکه دقیقاً نیتریک اکسید چگونه این تأثیرات را اعمال می کند - از جمله فعال سازی فاکتور التهابی NF-kappaBو پروتئین تنظیمی p53- که می تواند مرگ سلولهای تخریب شده را القاء کند، اشاره ای نشده است و از آنجائیکه اختلال درتنظیم آن در موشهای مبتلا به چندین بیماری مرتبط با پیری در ارتباط است.، دانشمندان بروی ممانعت از عملکرد نیتریک اکسید بر SIRT1از طریق فرآیندی بنام S-nitrosylationتمرکز کردند.

آزمایشات سلولی نشان داده است که S-nitrosylationموجب غیر فعال شدن  SIRT1می شود، این کار از طریق تداخل با توانایی این پروتئین برای اتصال به عنصر روی Zinc)(صورت می گیرد که به نوبه ی خود سبب افزایش فعالیت P53ویکی از زیر واحدهای پروتئین NF-kappaBمی شود.آزمایشات انجام شده بروی مدلهای مبتلا به التهاب سیستمیک ، آتروفی عضلاتی مرتبط با سن وبیماری پارکینسون نشان داد که ممانعت یا جلوگیری از عمل آنزیم نیتریک اکسید سنتتاز- آنزیمی که تولید نیتریک اکسید را موجب می شود- از تأثیرات سلولی و رفتاری بیماری پارکینسون درموشهای مبتلا به این بیماری  جلوگیری می کند.

 آزمایشات بعدی نشان داد که فرآیند اس- نیتروزیلیشن SIRT1نقطه ی بحرانی در زنجیره ی حوادثی است که از تولید نیتریک اکسید  آغاز شده و آسیب سلولی و مرگ را سبب می شود .

پرفسور Kanekiمی گوید: صرفنظر از رواید اصلی که این  فرآیند را خاموش می کند، هنگامیکه  این فرآیند با غیر فعال شدن SIRT1آغاز می شود همان آبشار حوادث درافزایش التهاب و مرگ سلولی  اتفاق می افتد که منجر به اختلالات مختلف بسیاری می شود.

 او می افزاید: در حالیکه  برای اثبات این یافته ها نیاز به انجام تحقیقات بروی بیماریهای انسانی داریم، من معتقدم این فرایند نقش مهمی در پاتوژنز دیابت مرتبط با چاقی، آترواسکروز، آلزایمر و پاسخ بدن به تروماهای حاد بازی می کند.

هم اکنون دانشمندان درتلاشند تا مولکولهای کوچکی را شناسایی کنند که بطور تخصصی از فرایند اس – نیتروزیلیشن SIRT1و پروتئین های مرتبط با آن ممانعت  کرده و این سوئیچ پیش التهابی را سرکوب نماید.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/285376.php